Nya affärsmöjligheter
Vi krånglar inte till det. Ett samtal är en bra början, eller möt oss på en löprunda, på en lunch eller varför inte en frukost? Alternativen är många, möjligheterna ännu fler.
Vi hjälper er ta del av en stor affärspotential genom att skriva anbud
Värdet av de inköp som omfattas av upphandlingslagarna uppskattas till cirka 800 miljarder kronor år 2019. Detta motsvarade närmare en sjättedel av BNP till baspris (exklusive moms).
Dessutom köps det ytterligare 200 miljarder genom Direktupphandling. Vid köp under 700 000 kronor får upphandlande myndigheter göra en så kallad Direktupphandling. Det görs cirka 5 000 till 6 000 direktupphandlingar per år. De behöva inte publiceras utan kan göras direkt till utvald leverantör även om det ofta finns en policys som säger att minst 3 leverantörer ska tillfrågas. Det innebär att de måste veta att du finns för att du ska bli tillfrågad.
År 2020 var det i snitt 4,5 anbudsgivare på de över 18.000 upphandlingar som genomfördes.
- 4 anbud i snitt per upphandling
- 1-2 anbud per upphandling är vanligast
- 1 anbud på var 5:e upphandling
Bli din kunds förstahandsval för sin nästa beställning och ranka som en toppleverantör med dessa tips.
Svara på alla förfrågningar inom 24 timmar
Engagemang är nyckeln till att uppnå detta mål, men det är också viktigt att ha ett organiserat system för att hantera dina svar – och klisterlappar kommer inte att klippa det. Du behöver en digital meritlista för att föra en logg över vem som har skickat en RFQ till dig och när ditt svar gick ut. I en Industrial Buyers Search Habits Survey från 2021 visade resultaten att 44 % av B2B-köparna förväntar sig ett svar inom 24 timmar. Om du är långsam med att svara, kommer de sannolikt att vända sig till en konkurrent.
Om förfrågan var ett telefonsamtal, skicka ett mail för att sammanfatta samtalet, och om du behöver mer tid för att ge den information som kunden har begärt, notera detta i ditt mejl och ange vilket datum du ska följa upp. Om du inte har informationen vid det datumet, svara med en statusrapport. När du skickar ett meddelande som kräver uppföljning, flagga meddelandet för uppföljning med ett förfallodatum.
Arbeta igenom din uppföljningslista varje dag för att säkerställa att 24-timmarsregeln aldrig missas.
Svara grundligt och noggrant
Innehållet i ditt svar är lika viktigt som aktualiteten. Se till att ta upp varje punkt, inte bara den du råkar vara fokuserad på och försök att förutse vilka frågor som kan uppstå från ditt svar. Svara på dem innan de tillfrågas. Det är viktigt att förstå att stora företag har en kvalificeringsprocess . Om du förstår deras utmaningar, bekymmer och vad de letar efter kan du öka dina chanser att få nya affärer.
Enligt Corporate Visions väljer 74 % av köparna den representant som var först med att tillföra värde och insikt. Se till att läsa hela ditt svar igen innan du skickar för att se till att innehållet är grundligt, korrekt och relevant innan du trycker på ”skicka”. Det är här att ha ett onlineresursbibliotek kommer att vara till hjälp. Beroende på var köparen befinner sig i sin köpprocess kan du också skicka med ytterligare marknadsföringsmaterial , produktinformation, fallstudier och webbsidor som de kan granska.
Investera i digitala marknadsföringsinsatser
Mun-till-mun-remisser och cold calling når bara toppen av isberget när tillverkare vill behålla kunder och vinna nya affärer, särskilt i jämförelse med inbound marketing-insatser som många industriföretag drar nytta av. Digital marknadsföring är ett paraplybegrepp som täcker många former av onlineannonsering som inkluderar:
Och mycket mer…
Att sätta ditt företag online kan vara en överväldigande eller skrämmande bedrift, men när du lär dig några av grunderna kommer du att inse att det är det bästa sättet att nå dina framtidsutsikter och få fler kontrakt. Varför för att du måste vara där dina köpare är. I dagens allt mer digitala värld gör fler konsumenter och företag sin egen forskning online innan de ens överväger att kontakta ett företag om en produkt eller tjänst. För att inte tala om att nästan hälften av de industriella köpare som söker efter dina produkter och tjänster är millennials.
”Vi har hittat ett digitalt innovationsgap mellan vad kunderna efterfrågar och vad varumärken för närvarande kan leverera. Det är därför digitala ledare i olika branscher säger till oss att de planerar att spendera i genomsnitt 25 % mer på digitalt 2021. Och 25 % är bara genomsnittet — vissa planerar att spendera betydligt mer. CMO:er som inte skalar upp sina digitala utgifter kommer snart att överträffas av konkurrenterna. ”
Gör problemlösning till en högsta prioritet
Problem är oundvikliga. Du kommer att orsaka vissa, och andra kommer inte att vara ditt eget fel. I båda fallen är det ofta dessa tillfällen då din kund behöver att du presterar på topp, och de kommer sannolikt ihåg vad du gjorde eller inte gjorde för att hjälpa till att minimera effekten av problemet på deras verksamhet. Att fastställa grundorsaken och vidta förebyggande åtgärder är viktigt, men se till att göra inneslutning och korrigerande åtgärder till din högsta prioritet tills effekten av din kunds problem minimeras.
Stärk din försörjningskedja med lokala partners
Industriföretag nationellt och globalt letar efter sätt att upprätthålla och stärka sina leveranskedjor samtidigt som de minskar störningar. På grund av covid-19-pandemin och det ekonomiska tillståndet i USA, ser fler och fler inköpsexperter efter att återställa tillverkningsinsatser och hitta leverantörer lokalt.
Denna ökning av lokala inköp gynnar inte bara industriella köpare, utan kommer också att bidra till att driva på industrileverantörernas agenda. Här är några fördelar med att samarbeta med lokala köpare av dina industriprodukter och tjänster:
Tillgodose dina kunders affärsbehov
Inköpschefer, ingenjörer och B2B-köpare har fastställt processer när de väljer en tillverkningsleverantör som hjälper dem att filtrera bort eventuella missmatchningar baserat på prissättning, kvalitet, kapacitet och tillförlitlighet. Om din kund behöver dig för att erbjuda rambeställningar, försändelseinventering, leverantörsstyrd inventering, långsiktiga avtal, schemaläggningsavtal, partispårbarhet, skräddarsydd dokumentation (t.ex. följesedlar, intyg om överensstämmelse, fraktetiketter) eller andra tjänster, hitta ett sätt för att få det att hända. Ställ sedan in dina priser därefter. Att eliminera vissa val omedelbart säkerställer att råvarorna passar kvalitets- och kvantitetsspecifikationer och att den slutliga produkten eller tjänsten kommer att uppfylla projektets krav.
Kom igång för att bli en toppleverantör
Att landa ett konto hos din drömkund eller att bli den bästa tillverkaren för dina specialiteter kan vara utmanande. Tänk på att att söka efter en leverantör också kan vara en tuff och påfrestande process. Ditt jobb som leverantör är att göra köparens beslut att välja dig till ett enkelt beslut. Att veta vilken information som krävs, vilka frågor som ska ställas och hur mycket tid för varje steg kommer att säkerställa en mycket smidigare utvärderingsprocess.
Vi hoppas att dessa tips kan hjälpa dig att börja resan mot att bli en toppleverantör, stärka din leveranskedja och vinna nya affärer. Om du är intresserad av att lära dig mer om specifika sätt att engagera dig med fler potentiella kunder som du är ute efter, kontakta vårt team eller besök de ytterligare resurserna nedan. Vi har kopplat köpare till rätt leverantörer i mer än 122 år. Vår kostnadsfria digitala hälsokontroll kan låta dig veta vad du behöver för att engagera dig med nya kunder och hur dina ansträngningar står sig jämfört med konkurrenterna.