Vad är ett anbud

Vad är ett anbud?

Tendify erbjuder tjänster för att skriva anbud inom offentlig upphandling och privata företag av alla storlekar och inom alla branscher. Vi hjälper dig att med anbudsprocessen och med allt vad du behöver veta för att framgångsrikt börja vinna avtal och få nya affärsmöjligheter.

Vet du vad ett anbud är? Varför ska du bry dig?

Vill du för arbeta med offentliga inköpare och behöver fylla i ett anbudssvar? Kanske har du valt att skippa en affärsmöjlighet på grund av att upphandlingsprocessen känns förvirrande. Eller har du förlorat en kund för att de är en del av ett avtal eller en grupp av kunder som måste gå med leverantörer ur en liten grupp namngivna företag och ditt företags namn inte finns med på listan? Du kanske ställd dig frågan ”Vad är ett anbud?” Och hur genomför man en anbudsinlämning? Hjälp finns till hands, Tendify erbjuder tjänster för att skriva anbud inom offentlig upphandling och privata företag av alla storlekar och inom alla branscher. Vi hjälper dig att med anbudsprocessen och med allt vad du behöver veta för att framgångsrikt börja vinna avtal och få nya affärsmöjligheter.

Vad är ett anbud?
Ett förfrågningsunderlag är en skriftlig förfrågan som skickas ut till potentiella leverantörer. Detta ber om information som krävs för att köparen sedan ska kunna utvärdera och välja en föredragen leverantör. Ett förfrågningsunderlag är grunden för en anbudsprocess som hjälper en köpare att välja kvalificerade och intresserade leverantörer utifrån vissa kontraktskriterier. I stort sett handlar det om prisdokumentation och kvalitetskriterier.

Låt oss titta på det från en kunds synvinkel:

De har ett stort projekt att slutföra. Detta kan vara byggandet av en detaljhandelsenhet, tillhandahållandet av hemvårdstjänster till hembundna och äldre eller underhåll av mark för vissa flerbostadshus.

De har inte kapacitet att göra detta internt. Eller så kanske de hade en bygg-, vårdare eller markunderhållsenhet men har varit tvungna att sänka kostnaderna, vilket lett till att de lagt ut entreprenad. Eller så kan det vara andra typer av behov, exempel rekryteringen där kunden inte har tid att ta hand om inflödet av kandidater.

Ibland kommer en grupp företag eller myndigheter att gå samman för att bilda ett konsortium. Som ett kooperativ hoppas de att de genom att gå samman och annonsera om ett enormt kontrakt kan få bättre valuta för pengarna från sina leverantörer för varor eller tjänster.

Oavsett vilket måste de välja någon annan att utföra detta arbete och lämna ett formellt erbjudande. Om de är i den offentliga sektorn eller har ett projekt inom den privata sektorn värt över ett visst belopp, är de faktiskt skyldiga enligt lag att utfärda ett anbudsförfarande.

 Låt oss nu titta på det ur företagets synvinkel med kontraktet:

Det företag som vill slutföra projektet kommer att utfärda ett kontraktsmeddelande till marknaden. Vanligtvis kommer detta att ha en viss detalj, till exempel omfattning, utbud, geografisk plats och andra kontraktsvillkor för arbetsprojektet, så att lämpliga anbudsgivare förstår arbetet i fråga.

De kommer att be om intresseanmälningar, följt av mer information i ett förkvalificeringsformulär , följt av ännu mer information i ett förfrågningsunderlag.

Ditt företag och andra potentiella leverantörer kommer att lämna anbud för att tillhandahålla denna information. Vissa kommer att falla vid det första hindret, andra kommer att klara av förkvalificeringen och färre kommer fortfarande att bli ombedda att fylla i hela anbudssvarsdokumentationen. Och efter utvärdering från köparen kommer en (eller flera om kontraktet är ett ramverk) leverantörer att vinna anbudet.

Varför markeras anbudsprocessen på detta sätt?
Ett anbud utvärderas på detta sätt för att säkerställa transparens och rättvisa. Alla leverantörer kommer att markeras mot en matris av poäng som säkerställer att det företag som erbjuder bäst valuta för pengarna och produkter eller tjänster kommer att utses som leverantör via ett formellt erbjudande. Detta är naturligtvis särskilt viktigt när det gäller att spendera allmänhetens pengar, så det utvärderas inte bara på köpkursen.

Så, vad är ett anbud?

Det är ett viktigt sätt för dig att vinna fler affärer och engagera dig i fler industrisektorer.

Vad gör en kvalitetsanbudsinlämning?
Som företag ska du imponera på den upphandlande myndigheten och verkligen sticka ut från konkurrenterna genom innovativa idéer. När det kommer till anbudsskrivande kan detta falla på affärsutvecklingsteamet eller så kan du ha en dedikerad anbudsskrivare inom din organisation. Den som bjuder på kontrakt måste vara medveten om upphandlingsprocessen, och ha stor skrivförmåga för att genomföra en högkvalitativ anbudsinlämning.

Vikten av anbud
Om du väljer att ignorera alla projekt som kräver en anbudsprocess kommer du att förlora möjligheten att vinna anbud som kan hålla ditt företag sysselsatt, lönsamt och växande. Särskilt inom den offentliga sektorn, som måste följa upphandlingsreglerna och använda en anbudsprocess för att upphandla i stort sett alla varor och tjänster.

Om du ignorerar anbuden som finns där ute och du kommer att begränsa mängden nytt arbete du samlar in, och du kommer eventuellt att förlora kunder i anbudsprocessen också.

Tendify kan stödja dig med hela anbudsförfarandet, genom utbildning, träning och en fullständig anbudsskrivningstjänst för ditt anbudsinlämning. Kontakta vår budkonsult nu.  Nu vet du vad ett anbud är, skicka in dessa anbudsansökningar!

Vill du veta mer?


Vi krånglar inte till det. Ett samtal är en bra början, eller möt oss på en löprunda, på en lunch eller varför inte en frukost? Alternativen är många, möjligheterna ännu fler.

Tele: +46 76 82 65 112

Mejl: hello@tendify.se

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *